Studiu de impact

Mărturii ale beneficiarilor proiectului Împreună pentru copii! PDEC062

În cadrul proiectului a fost realizat un studiu privind impactul activităților desfășurate asupra beneficiarilor proiectului.

Intervenţia directă asupra copiilor în cadrul Proiectului ”Împreună pentru copii!” a presupus dezvoltarea unei grile de 10 activităţi proiectate şi organizate conform cerinţelor metodologice specifice domeniilor de intervenţie şi caracteristicilor participanţilor:

    1. Activitate ecologică
    2. Jocuri sportive de echipă
    3. Atelier de fotografie
    4. Atelier de pictură
    5. Clubul de lectură
    6. Ce meserie mi-ar plăcea?
    7. Știați că… (curiozități geografice, istorice, sportive, cultură locală)
    8. Cerc de dezbatere
    9. Activitate de autocunoaștere și intercunoaștere
    10. Atelier de științe

Perspectiva copiilor cu privire la activitățile de educație nonformală desfășurate în proiect

Din perspectiva copiilor, focus grupul a scos în evidenţă impactul activităţilor desfăşurate în proiect asupra relaţiei lor cu şcoala şi cu familia. În cadrul focus-grupurilor și interviurilor individuale, copiii ne-au povestit despre activitățile la care au participat în cadrul proiectului și care i-au impresionat cel mai mult.

Despre activitatea de autocunoaștere:

 „La activitatea de autocunoaștere am făcut o stea mare pe tablă și acolo fiecare a pus în dreptul lui câte o trăsătură în fiecare colț. Unul a scris cum vreau să fiu, cum nu vreau să fiu. Și mai multe, am prezentat fiecare despre fiecare ”eu” cum este.  Am învățat ce trăsături ni se potrivesc.”  ((Focus-grup copii Strunga)

Despre activitatea de fotografie:

„La artă fotografică am văzut poze care aveau efect, adică, de exemplu, la apusul soarelui era… ca și cum am ține soarele…erau un pic regizate. Am văzut şi cum arăta aparatul mai demult. Era foarte mare! Am văzut (în poză) un aparat care putea să cuprindă 2000 de oameni… pentru că avea un obiectiv foarte mare.” (Focus-grup copii Răchiteni)

Despre activitatea sportivă:

„Mi-a plăcut că ne-am jucat acum jocurile astea, că noi doar când am fost mici ne-am mai jucat asta și a fost distractiv.” (Focus-grup copii Comarna)

„Activitatea de la sport…am desenat exact cum a fost, pentru că atunci când am jucat noi fotbal a trecut un avion pe cer.  Eu sunt portar, dar nu mai știu cât a fost scorul. Numai băieții au jucat, fetele nu au ce căuta pe terenul de fotbal!” (Focus-grup copii Răchiteni)

Despre activitatea ecologică:

„Părinții noștri au venit la toate activitățile. La cea de plantat, au plantat și ei, de fapt ne-au ajutat pe noi să plantăm florile, dar numai pe noi ne-a fotografiat, pe părinți nu. Mie mi-a plăcut foarte mult că au venit la plantat flori, mama și cu mine am plantat prima floare, eu cu tata plantez mai mult, dar cu mama nu.” (Focus-grup copii Buhalnița)

Despre Atelierul de științe:

„Când am fost în laborator ne-am uitat cu toții pe rând la microscop… A fost interesant să vedem cum arată tot felul de obiecte la microscop, mai ales că noi nu mai fusesem în laborator până acum.” (Focus-grup copii Strunga)

Despre  activitatea „Ce meserie mi-ar plăcea”:

„ La activitatea cu meseriile am primit niște cartonașe de pe care trebuia să ne alegem ce meserie vrem noi să facem…Eu știam ce vreau să mă fac de când eram mică, dar am aflat mai multe lucruri acum despre ce înseamnă asta. Și am mai învățat și despre alte meserii despre care nu știam, cum ar fi meseria de fierar. Știu că face potcoave pentru cai.” (Focus-grup copii Moțca)

„ Pentru activitatea cu meseriile, am căutat pe internet articole despre ce meserie am vrea să avem, apoi am scris pe o foaie și am făcut un desen care să inspire ceea ce vrem să facem. Am scris pe o foaie și apoi am lipit-o pe un pom al meseriilor.  Eu aș vrea să fiu dresor de cai, sau ceva legat de cai, că îmi plac foarte mult caii.” (Focus-grup copii Strunga)

„Eu cel mai mult îmi doresc să fiu balerină. Dar nu am putut din cauza mamei care nu a avut bani ca să mă dea la concurs de balet.

Eu trebuie să cresc mare să conduc pe TIR. Să fiu constructor, să aduc ciment, din astea…” (Focus-grup copii Comarna)

Despre activitatea „Știați că…”

„Mie mi-a plăcut foarte mult activitatea cu clădiri ciudate. Se numea „Ştiaţi că!” . Domnul profesor ne-a arătat pe videoproiector multe clădiri ciudate. Ciudate, ciudate, ciudate! Erau ciudate pentru că erau strâmbe! Era o casă pe post de horn! Mai era o casă invers! O casă mare şi hornul era făcut dintr-o casă mai mică. Şi în formă de prinţesă mai era una. Şi una în formă de tort. Şi una care era făcută doar din două pietre mari. Era sculptată în piatră. Mai era o casă, semăna cu un fel de coş! Și una cu un pantof! A fost foarte interesant.” (Focus-grup copii Răchiteni)

Despre „Clubul de lectură”:

„La activitatea de lectură fiecare copil a primit câte o fişă cu o poveste. Era aceeași poveste pe fiecare bancă. Mi-a plăcut că fiecare a putut să citească în ritmul lui. Mi-a plăcut mult mesajul poveştii. Povestea este despre un copil și două furnici, Lia și Tia, iar concluzia este că trebuie să ne ajutăm unii pe alţii…Şi nici să nu fim invidioşi…” (Focus-grup copii Răchiteni)

Despre activitatea de pictură:

„ De la activitate (prin intermediul proiectului) ne-au dat penarele și cariocile. Am desenat și am și pictat, că ne-au dat și acuarele. Și am pictat un peisaj de iarnă.” (Focus-grup copii Comarna)

Mie cel mai mult mi-a plăcut activitatea de pictură…am fost foarte bucuroasă că am pictat, fiindcă îmi place să pictez, să desenez, să colorez, cu carioca…în desenul acesta sunt colegii mei, dar nu  le-am dat numele…” (Focus-grup copii Răchiteni)

Copiii au fost foarte creativi și și-au manifestat interesul pentru continuarea activităților non-formale, sub diverse forme, propuse de ei:

„Ar fi drăguț să facem mult mai multe, adică să se mai întâmple. (activități) O excursie…să mergem să mai facem poze la altceva în afară de frunze, copaci…Chiar dacă învățăm lucruri la muzeu e mai bine acolo.” (Focus-grup copii Strunga)

„Să coasem… Să construim ceva… Să aflăm de ce în biblie nu este scris despre dinozauri, că-n biblie nu este scris dinozauri…Da, eu vreau să aflu răspuns la această întrebare… Să facem sport, dar să învăţăm alte jocuri mai frumoase, decât pe cele pe care le ştim.” (Focus-grup copii Răchiteni)

„Să ne mai pună filmulețe în alte limbi…Să mergem într-o zi de vară prin tot satul ca să învățăm tradițiile…” (Focus-grup copii Moțca)

O activitate cu un impact deosebit în rândul elevilor a fost Tabăra de la Durău.

Au fost aplicate 35 de chestionare copiilor care au beneficiat de tabără pentru a evalua impactul activităților, iar răspunsurile au evidențiat faptul că elevii au trăit emoții pozitive și experiențe inedite pe toată durata activităților: ,,o experiență de neuitat”, ,,am învățat să depășesc obstacolele”, ,,mi-am făcut mulți prieteni, am comunicat, am dansat”, ,,o tabără perfectă pentru orice copil”, ,,am fost foarte fericită în această tabără”, ,,tabăra pentru mine a fost ca un zâmbet”, ,,experiența trăită, inedită, m-a marcat pozitiv sufletește”.

Perspectiva copiilor cu privire la impactul activităților de educație parentală

Referitor la activitățile de educație parentală, copiii au fost niște observatori foarte fini ai schimbărilor produse la părinții lor prin participarea la aceste cursuri.

Părinții mei sunt mai înțelegători. De obicei nu prea ne ascultă ce spunem noi că…nu au timp. Dar acum mama s-a schimbat enorm. De fiecare dată când venea de la cursuri venea cu ceva nou. Se schimba, vorbea mai frumos. Adică nu vorbea urât nici înainte, dar altfel…”

„Când făceam pozne tata mă certa, dar acum nu mă mai ceartă, dar nici eu nu mai fac pozne.” (Focus-grup copii Buhalnița)

În general, mama este părintele care participă la activitățile de educație parentală, astfel că schimbările sesizate de copii fac referire la modificările comportamentale observate la aceasta:

„Mama mi-a povestit că era frumos. Că i-a spus cum să se poarte cu mine…Mă înțelege mai bine…”

„Mama este mult mai atentă cu mine. Mă ascultă, ia mai multe în considerare față de înainte… Mă încurajează mai mult.

 „E important să mă întrebe care e părerea mea și o mai face uneori. Cel mai mult contează dacă știe cum mă simt, ca să mă consoleze, să mă înveselească.”  (Focus-grup copii Strunga)

Implicarea părintelui în activitatea educațională este observată și apreciată de copii. Mai mult decât atât, ea este sancționată de către aceștia atunci când este sesizată lipsa ei:

„ Când îmi fac temele, mama se preface că nu e atentă, dar eu știu că e.” (Focus-grup copii Buhalnița)

 „Eu nu vreau să mă lase în pace. Îmi place să mă mai și cicălească câteodată. Să învăț și ce e bine și ce nu.” (Focus-grup copii Strunga)

„Când vine la școală (părintele) nu e tot timpul bine, dar așa știu că vine să se intereseze de mine.” 

 „Eu nu cred că părinții lor sunt de acord ca ei să nu mai vină la școală, dar… cred că de fapt nici nu îi interesează de ei.” (Focus-grup copii Moțca)

La nivel declarativ, copiii intervievați au înțeles rolul activităților educative, dar activitatea lor de „după școală” este împărțită între teme și diverse sarcini casnice:

„Găsim timp și pentru teme. Ar trebui să fie pe plan principal, dar câteodată mai uit, câteodată mai am și treabă.” (Focus-grup copii Moțca)

Rolul școlii este esențial, dar aceasta nu înseamnă că elevii nu s-au gândit la posibilele schimbări pe care și le-ar dori la școala lor, dacă ar avea puteri nelimitate. Schimbările dorite de copii se referă în primul rând la amenajarea spațiului:

„Să fie mai multe clase, să nu mai plecăm în alt oraș.”

„Aș face-o cu etaj (școala). Ar mai fi camere sus. Cu multe clase. Tot sus să fie biblioteca. Să poată copiii să citească toate cărțile.”

„Dacă aș putea să fac o școală cum vreau eu, aș face-o frumoasă, mai frumoasă ca acum. Așa cum am făcut acum, când am plantat mai multe flori și am schimbat sala de clasă, am decorat-o noi cu semne de carte și tot ce am făcut la proiect. Am pune flori și copaci peste tot! Și am avea grijă de ele. Am decora peste tot cu tot ce am făcut noi.” (Focus grup copii Comarna)

Suplimentar, copiii ar face și alte modificări legate de modul de organizare al orelor, de notare sau de renunțare la unele materii, mai puțin apreciate:

Aș lungi pauzele, să ne odihnim… …Să învățăm după-amiaza…Ar fi bine să avem mai puține teme.”

„Mi-ar plăcea să nu ne mai pună note. Nu aș mai fi stresat.”

„Ar fi fain să facem și alte obiecte, cum ar fi Karate și să nu mai facem Mate. Sau măcar să avem matematică mai puțin.” (Focus-grup copii Strunga)

De fapt, aprecierea față de un obiect de studiu sau altul depinde foarte mult de modul în care profesorul reușește să fie el însuși apreciat de elevi. Portretul profesorului ideal este alcătuit din lucrurile pe care elevii le apreciază la fiecare cadru didactic în parte.

 „(Despre o profesoară) Era calmă, frumoasă, ne aducea dulciuri…” (Focus-grup copii Buhalnița)

Din poziția de experți ai rolului pe care ei îl îndeplinesc zilnic – cel de elev, copiii ne-au transmis cu sinceritate mesaje pentru colegii lor din alte școli pe care s-ar bucura să îi cunoască și să îi viziteze.

„Aș vrea să le transmit să învețe pentru binele lor.  Și să nu renunțe niciodată la școală pentru că…dacă renunță…n-o să le fie bine deloc!” (Focus-grup copii Moțca)

Să se țină de școală și să…învețe mai bine. Să fie conștiincioși…Să învețe…Să nu ia note rele…” (Focus-grup copii Comarna)

„Un sfat ar fi să nu lipsească de la școală, să învețe bine, să nu se certe cu colegii lor și cam atât.” (Focus-grup copii Răchiteni)

Perspectiva părinților cu privire la activitățile desfășurate în proiect

În ceea ce privește culegerea datelor calitative, părinții relatează faptul că au reușit să înțeleagă mai bine importanța participării școlare a copiilor, prin participarea la sesiunile de educație parentală.

 

„Proiectul ăsta ne-a ajutat foarte mult! Ne-a ajutat foarte mult, ca să împingem copiii la şcoală. Proiectul ăsta e ca o obligaţie pentru noi. Am înţeles mai mult faptul că ei, copiii trebuie să meargă neapărat la şcoală, să continuie şcoala. Am pus suflet, am venit la şedinţe, am venit spre binele meu şi spre binele copilului, să meargă ei mai departe”. Focus grup părinți Mironeasa

Părinții relatează faptul că au reușit să își înțeleagă mai bine copiii, le acordă mai mult atenție și se implică în efectuarea temelor copiilor.

„Deci am ajuns să le înțeleg mai bine [pe fete n.n.]că totuși înainte mă enervam, lasă-mă-n pace fă tu acolo [lecțiile n.n.] de capul tău… Ei, acum nu. Parcă din ce în ce aș vrea, mă duc lângă dânsa, hai să văd cum ai făcut aici. V-am spus, nu prea mă pricep așa, dar mă uit acolo și ea îmi explică”.  Interviu părinte Todirești

 „Îi dau mai multă importanță fetiței, că soțul e mai mult plecat, sunt doar cu ea. Îi dau mai multă atenție, facem temele împreună”…Interviu părinte Balș

Îmbunătățirea relației părinte-copil este observabilă prin apropierea părinților de copii și prin ascultarea copiilor față de părinți.

„M-a ajutat mult [cursul n.n]….ne-am apropiat mai mult  [de copii n.n] și așa eram apropiați, dar…cum să spun eu, copilul mai răspunde, nu mă ascultă. Eii parcă din proiectul acesta mă ascultă mai mult, își face temele când îi spun eu. Își face temele, învață,  a învățat o pagină și mă pune să îl ascult și exact cum scrie acolo [în carte n.n. ]a învățat în 20 de minute, nici nu îmi vine să cred”. Interviu parinte Moțca

Părinții menționează faptul că acum reușesc mai bine să-și gestioneze stresul și momentele dificile,  au devenit mai calmi, mai relaxați, întâlnirile fiind astfel o modalitate de a evada din spațiul domestic.

„V-am spus [tema n.n. ] stresul mi-a plăcut, da chiar am şi citit cartea care ne-a dat-o [ghidul părintelui n.n. ] şi am ajuns la concluzia că este foarte adevărat, adică cum să vă zic eu dacă nu încerci să faci ceva nu rezolvi, până la urmă toate se fac cu calm şi cu îngăduire… fiind şi singură că soţul este plecat tot timpul şi numai eu sunt cu copiii”. Interviu părinte Todiresti
„Aia cu stresul, aia a fost cea mai interesantă  pentru mine personal. Bine, în rest… şi celelalte, cu bătutul copiilor, da’ aia cu stresul o fost mai…Pentru că în general toată lumea, toţi suntem stresaţi, asta-i boala secolului, asta-i cea pe primul plan”. Interviu părinte Moțca

O altă temă apreciată de părinți este Cum să abordezi pozitiv disciplinarea copilului. Stabilirea unor limite și reguli copiilor învățate în cadrul cursului de educație parentală se manifestă prin ascultarea copiilor față de părinți.

„Mie mi-a plăcut cel mai mult cum să mă comport cu copilu’. Aia mi-a plăcut mai mult. Eu cam îl lăsam să facă ce vrea. Şi apoi el…[nu mă asculta n.n., acum i-am impus nişte reguli, nu chiar l-am mai lăsat să orice. La mine are efect”. Interviu părinte Balș

Părinții participanți la cursul de educație parentală apreciează informațiile privind creșterea și educarea copiilor într-o măsură foarte mare. Aplicarea acestor metode este observabilă prin ascultarea și prin dedicarea unui timp special copiilor.

   „Începem să ascultăm şi copiii, ni s-a explicat că trebuie să fim mai calmi, să-i ascultăm atunci când au nevoie, să-l ascultăm atunci când vrea copilul că după copilul îşi pierde interesul…nu trebuie să-l neglijăm sau să-i vorbim urât, ne-a ajutat foarte mult [cursul n.n.], ne-am schimbat, am fost și noi [copii n.n.] dar trataţi foarte diferit că la ţară este multă treabă, e mult de muncă și nu-ţi mai rămâne timp pentru copii”. Focus grup părinți Todirești

Dinamica creată în cadrul grupului de părinți a încurajat participanții să-și exprime experiențele personale. Părinții apreciează faptul că au putut discuta liber pe subiecte legate de creșterea și educația copiilor. 

 

„Mie mi-o plăcut… mie mi-o plăcut foarte mult. Am putut să discut despre orice. De la stresul nostru, de la cum o fost la noi acasă, cum am fost noi crescuţi, până cum ne creștem și  noi copiii”. Interviu părinte Balș

Impactul pozitiv al participării părinților la sesiunile de educație parentală este observabil și prin apropierea părinților față de profesorii din cadrul școlii. Părinții menționează faptul că au devenit mai apropiați de profesori și au început să se cunoască mai bine.

    „Parcă suntem mai apropiați, parcă ne cunoaștem de o viață [cu profesorii n.n]. Când avem o problemă discutăm. Da și e foarte frumos. Parcă e altă relație diriginte cu părinții, parcă suntem mai apropiați. Mi-a părut bine că am participat. I-a părut bine și la băiat. Și m-am cunoscut mai bine cu doamna dirigintă, cu doamna directoare, parcă e altfel acuma”. Interviu părinte Moțca
„Ne-am apropiat, ne cunoaştem mai bine… înainte nu ştia doamna dirigintă cum mă cheamă, cum scriu, acum m-a văzut cum scriu, mă cunoaşte mai bine și eu pe ea…”Focus grup părinți Moțca

Răspunsurile oferite de părinți evidențiază impactul activităților de educație parentală desfășurate în cadrul proiectului, atât din perspectiva dezvoltării personale, cât și din perspectiva   optimizării relațiilor în cadrul familiei și a relațiilor școală-familie.

„Acum mă simt mai uşoară, am mai multă încredere în mine”. Interviu părinte Balș
„Cursul m-a învăţat să fiu mai calmă, să nu mă mai enervez pe copii, sunt o fire mai nervoasă…” Focus părinți Todirești

layout_set_logo (1)